نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2658
-
الف
+

درگذشت ميرحسين شاه؛ اديب و مورخ برجسته افغانستان

«میر حسین شاه»، نویسنده و مورخ افغانستان به دلیل بیماری قلبی به عمر 90 سالگی درگذشت.

به گزارش آی فیلم 2، «میر حسین شاه»، نویسنده و مورخ افغانستان به دلیل بیماری قلبی به عمر 90 سالگی درگذشت.

وی از مفاخر نسل اول استادان دانشگاه كابل و از بنيان‌گذاران دانشكده‌های ادبيات و علوم اجتماعی اين دانشگاه بود.

وزارت امور خارجه افغانستان با انتشار پیامی، ضمن تسلیت به مردم و جامعه علمی این کشور درگذشت میرحسین شاه را یک ضایعه بزرگ دانست.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز، طی مطلبی در صفحه فیس‌بوک ریاست جمهوری درگذشت میرحسین شاه را به خانواده وی و مردم افغانستان تسلیت گفت.

پروفسور میرحسین شاه، فرزند میرعبدالجواد آقا، زاده سال 1304 هجری خورشیدی است. تحصیلات ابتدایی خویش را در مکتب نمره ۲ شهر قندهار گذراند و تحصیلات متوسطه و لیسه را در لیسه احمشاه بابا در شهر قندهار و بعدا در لیسه حبیبیه کابل و تحصیلات عالی خویش را در دانشکده ادبیات دانشگاه کابل و درجه فوق لیسانس یا ماستری را در دانشگاه لکنهو هند(دانشگاه علیکره) به پایان رسانید.

میرحسین شاه تحقیقات علمی فرهنگی و تاریخی فراوانی دارد كه بیشتر آن‌ها در مجلات علمی و نشریه های اختصاصی مانند مجله های ادب، وژمه، جغرافیا، آریانا، عرفان و كابل در یك شماره و یا به صورت پیاپی چاپ شده است. برخی از كتاب‌های وی، همانند رساله در احوال و آثار امیر علی شیر نوایی، آثار و احوال بیدل هم مكرر چاپ شده است.

اما كار بسیار مهم و ماندگار استاد میرحسین شاه ترجمه عالمانه تحقیق كتاب «حدود العالم من المشرق الی المغرب» است كه كار بسیار گسترده ای بود و ترجمه آن هم دانش و پژوهش گسترده ای را ضرورت داشت و چندین بار در کابل و ایران چاپ شده است.

میرحسین شاه در سال ۱۳۶۷ هجری خورشیدی مانند میلیون ها افغانستانی دیگر نسبت شرایط نامساعد و ناهنجار، زادگاه و کشور خویش را ترک کرد و تا پیش از وفات، با خانواده خویش در امریکا زندگی می‌کرد.

ع ا

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین